Středně polopatický postup řazení u trucku
Úvod
Takovýto popis jsem na stránky původně nechtěl, ale vzhledem k tomu, že se na to ptalo stále více lidí, rozhodl jsem se jej uveřejnit:)
Řazení u vícestupňových převodovek kamionů
Řazení je jednoduché, ale liší se podle značek - nejvíc od ostatních asi Mercedes (tam se řadí
na stejném principu, ale bez klasické řadící páky, ale přes takový "joystick" přeřazováním i pro velké rychlosti podobně jako malé - viz dále.
Takže
malou – velkou přeřadíme buď nějakým přepínačem, nebo "předrcnudím" :)
vpravo-vlevo (do druhého H)
Půlená je taky jednoduchá. Většinou je to dvoupolohový přepínač na řadící páce. Je v jedné poloze a když chcete řadit i po půlkách, tak ji po přeřazení ji přepnete do druhé polohy – tím je „přednastavena". Pro samotné přeřazení pak stačí prošlápnout spojku a je přeřazeno. Když
chcete pokračovat po půlkách ve stejném směru – dejme tomu jako by předtím jste tam dávali vyšší a chcete tam zařadit jen o půlku vyšší kvalt, tak si ji můžete zase (předem) přepnout. Při zařazení další (velké) rychlosti se tam zařadí opačná půlka. V případě zpomalování (řazení nižších půlek) jdeme přest přes půlku, opačným postupem.
To je celé.
Závěr
Chtěl bych dodat, že si stejně myslím, že každého by měl tohle naučit v praxi zkušený řidič. Jezdit "na velkém" sám a učit se řadit podle teorie... To by leckdo mohl zapomenout sledovat okolí...
Ale i tak; Nikdy nevíte, kdy může nastat krizová situace a někdo bude zoufale hledat takový popis aby mohl někoho zachránit nebo tak;)
Hodně štěstí na "velkém" kamionu!
JIP
Související odkaz:
Přesnější postup řazení u trucku -
Kvalitní článek od externího autora.