Přesnější postup řazení u trucku

Řazení v kamionu - Úvod

Četl jsem JIPův popis řazení v kamionu, na tomto webu. Nedalo mi to a dal jsem dohromady trošku jinou verzi. Včetně hrubých náčrtků kulis řazení, pro lepší pochopení nezasvěcených:) Neni to kritika původního JIPova článku, ale jen reakce na jeho výzvu v Truck Stopu. ;)

Tomáš Javorský - technik dopravy
O.K. Trans Praha

Úvod článku upraven z průvodního emailu k článku (by JIP)

Řazení půlek

Půlenými rychlostmi disponuje téměř každý kamion, jen 12-ti tuny a menší vozidla půlky většinou nemají.
V praxi to znamená, že každá rychlost je rozdělená na malou a velkou, takže se tím počet rychlostních stupňů zdvojnásobuje. A k čemu je to dobré? Například v kopci, když jede naložená souprava, má např. zařazenou velkou šestku (tedy nejvyšší rychlost), motor již nemá dostatek výkonu a rychlost začne klesat, je potřeba podřadit. Při podřazení na pětku by byl však rozdíl v otáčkách příliš velký, tudíž je potřeba "něco mezi". Takže z velké šestky se podřadí na malou šestku. Dále lze podřadit na velkou pětku, malou pětku, velkou čtyřku, atd.
Stejné je to ve stoupání - motor není potřeba tolik vytáčet a rozdíl mezi jednotlivými stupni jsou menší. Takže u naložené soupravy se v kopcích řadí malá čtyřka, velká čtyřka, malá pětka, atd.
S prázdnou soupravou nebo na rovině stačí půlky používat většinou až od 4. rychlostního stupně. Rozjedeme se na 2 nebo 3, pak řadíme malou 4, velkou 4, malou 5, ... až do velké 6.
A se samotným tahačem stačí rozjezd na 4, pak řadit rovnou 5 a 6. Obvyklých 400 a více koní rozpohybování 7 tun tímto způsobem s přehledem zvládá. ;)
Půlky se ovládají dvoupolohovým přepínačem na řadící páce a řazení probíhá poloautomaticky. V praxi to znamená následující: jedeme na malou 4 a motor má již otáčky vhodné pro řazení. Přepínač přehodíme do horní polohy (velké rychlosti) a pokračujeme v jízdě. Vůbec nic se neděje do doby, než sešlápneme spojku. V tu chvíli se půlky přehodí na velké, spojku pustíme, a už máme míto malé 4 zařazenou velkou 4. Přepínač opět přehodíme dolů na malé rychlosti, přeřadíme na 5 (takže opět malou), přepínač cvakneme na velkou a samotným sešlápnutím spojky se opět přehodí na velkou 5. Úplně stejný postup je při řazení dolů.
A ještě jedna zajímavost: vzhledem k tomu, že rozpůlené jsou opravdu všechny rychlosti, platí to i pro zpátečku. Takže každý kamion má zpátečky dvě a při couvání lze samozřejmě řadit. Použitelné to ale v praxi téměř není, rozdíl mezi malou a velkou zpátečkou není velký.

Horní a dolní řada

Kulisa řazení a její dvě řady Tento způsob řazení používá například Volvo nebo DAF. Na řadící páce je kromě přepínače půlek také přepínač horní a dolní řady. Znamená to, že v každé poloze řadící páky mohou být zařazeny dvě různé rychlosti. Pro snadnější pochopení popíšu kulisu řazení:

Přepínač řady je dolní pozici - řadíme tedy dolní řadu:

1 - řadící páka dopředu (jako u osobního vozu řadíme 3)
2 - řadící páka dozadu (u osobáku je to 4)
3 - řadící páka vpravo dopředu (u osobáku 5)

Pak přepneme na horní řadu (řady si lze také předvolit jako půlky - takže máme velkou čtyřku, přepínač půlek cvakneme dolů a přepínač řady nahoru):

4 - dopředu (stejně jako 1 nebo u osobáku 3)
5 - dozadu (stejně jako 2 nebo u osobáku 4)
6 - vpravo dopředu.
Např. vozy DAF nebo starší Volva F12 používaly rychlostních stupňů 8 místo 6, takže v kulise řazení byla ještě jedna pozice vpravo dole - zde byla 4, resp. 8.

Dvojité H

Kulisa řazení (dvojité H) Používá se např. u vozidel MAN nebo Renault. Zde je na řadící páce pouze přepínač půlek a horní a dolní řada se mění zatlačením na řadící páku v neutrálu buďto doprava - přeřazení na horní řadu, nebo zatlačením doleva - dolní řada. Tento systém řazení má tedy dva neutrály - jeden v dolní řadě, druhý v horní. Řazení v praxi vypadá následovně:

V neutrálu zatlačíme na řadící páku k sobě. Tím přepneme na dolní řadu.

1 - vlevo dopředu
2 - vlevo dozadu
3 - dopředu
4 - dozadu.

Zde je tedy řazení prvních 4 rychlostí téměř stejné jako u osobního vozidla. Takže jedeme dál. Ze 4 vyřadíme do neutrálu, zatlačíme na řadící páku doprava (je cítit, jak "přeskočí") a řadíme v horní řadě:

5 - dopředu
6 - dozadu
7 - vpravo dopředu
8 - vpravo dozadu.

Plazivá rychlost

Běžně se s kamionem rozjíždíme na 3, s naloženým na 2. Snad jen v kopcích nebo se slabším motorem řadíme až od 1.
Někdy je ale potřeba něco ještě pomalejšího než 1 - např. v zimě, při extrémním zatížení v prudkém kopci, při roztahování, atd. K tomuto účelu mají kamiony rychlost označenou písmenem "C". V praxi se však tato rychlost používá naprosto minimálně.
Doufám, že jsem vše vysvětlil dostatečně srozumitelně. :)

Související odkaz: Návod - Řazení na kamionu by JIP
Středně polopatický postup řazení převodovek u trucků.


[VÍTEJTE ZDE]

[INFO do začátků]

[PRAXE ze života]

[DALŠÍ články]

[Truck VIDEA]

[TRUCK odkazy]

[Truck FÓRUM]


Ikona

Ikona webu

Credits

Mapa webu

JIP © 2011