Truck´s - Pro ty, co to chtějí zkusit

INFO do začátků:)

tacho Všem, kteří chtějí zkusit začít se živit prací řidiče kamionu a zajímaly by je moje poznatky, jsem se zde co nejstručněji pokusil sepsal na co je třeba si dávat pozor.
Předem chci upozornit na to, že tento článek je věnován především lidem bez zkušeností. Proto jsem se zde pokusil vypsat vše, co mne zajímalo mne, když jsem začínal a nevěděl o tomto povolání v podstatě nic.
Pokud k němu budete mít konstruktivní výhrady, nebo máte zájem podělit se o Vaše zkušenosti, tak mi dejte vědět.


Firmy

V prvé řadě doporučuji, aby s „jízdou na zkoušku zadarmo“ v žádném případě nesouhlasili. Podobné nabídky jsou vždy podezřelé. Řidičů je už i u nás nedostatek-řidičský průkaz na C+E je drahý a ne všichni jsou ochotni dělat tuhle práci a tak Vás na zkoušku za peníze přijme skoro každá větší firma. Doporučuji vytvořit strukturovaný životopis a rozeslat to do co nejvíce firem emailem a sami uvidíte.
U osobního jednání na pohovoru však zároveň z vlastních zkušeností dodávám, že s upřímností, že jste za ničím podobným nikdy neseděli, že máte roční praxi na Avii a nebo nedejbože, že z toho máte trochu strach, to budete mít velice těžké. Strach není nutný. Nic složitého to není. Což však neznamená, že by jste snad měli lhát, ale chci tím zdůznanit, že je nutné si věřit! A krom toho napoprvé nikoho nového nikdo nepustí samotného.


ROZMĚRY | HMOTNOST | PŘEDJÍŽDĚNÍ | RYCHLOST | ODPOČINEK

Rozměry

Důležité je si pamatovat, že je auto větší. Nejjednodušší je to s větším autem na dálnici. Ale i na okresní cestě, která má krajnici, se vždycky vejdou pohodlně 2 kamiony vedle sebe. Pokud sledujete zpětné zrcátka(alespoň ze začátku více pravé), tak šířkou nebývá na rovné cestě problém. Sedíte výš a máte skvělý výhled kolem sebe. S výškou kvůli podjetí si musíte lámat hlavu jen na opravdu menších cestách. Pro většinu kamionů musí být výška mostu alespoň 4,0 metru, což je naprostá většina, protože je to podle německých (a tak i našich) předpisů max. přípustná výška. Všechny mosty, které jsou pod 4,5 metru jsou označené dopravní značkou. Nejvíce je třeba hlídat délku. A to zvláště v zatáčkách a na křižovatkách, kde tím bývají v cestě značky,semafory a podobně. Musíte proto více najíždět(začnete odbočovat později, ale více) a to hlavně u návěsové soupravy, kdy logicky návěs nejede přesně tam kde tahač a jede nejkratší cestou, což je samozřejmě vždycky ta strana, na kterou jedete – tento jev je tím větší, čím ostřejší je odbočka, nebo zatáčka. Vždycky je lepší najet více než méně. Pokud potřebujete najet až do protisměru, nesmíte tím ohrozit auta, jedoucí v pruhu do kterého tím najíždíte – jsou ve svém pruhu a mají přednost!


ROZMĚRY | HMOTNOST | PŘEDJÍŽDĚNÍ | RYCHLOST | ODPOČINEK

Hmotnost

Co se týče maximálních hmotností, tak všechny definice a pravidla upravuje Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů, která je "v jádru" jednotná pro celou EU.

U nejpoužívanější návěsové soupravy s dvounápravovým tahačem a třínápravovým návěsem:
Zpravidla je třeba hlídat celkovou hmotnost soupravy do 40 tun (24 tun nákladu) a dále hmotnost na nápravě tahače pod návěsem, protože u ní hrozí u těžkých nákladů přetížení. Pokud je tahač vybavený váhou s ukazatelem v kabině, tak bývá právě na této nápravě.
Maximum na tuto nápravu je 11,5 tuny, ale když jsem nakládal například obří kotouče těžkého ocelového drátu, nebo podobný náklad u kterého jsem mohl ovlivnit rozložení hmotnosti na nápravy, tak jsem si pokud možno nechával reservu.
Pokud na nápravě váha zabudovaná není a firma Vás po naložení nepřeváží, tak zkrátka nemáte možnost jak to ověřit. Pokud by došlo k přetížení nápravy, nebo celého vozidla, tak je to však i Váš problém! (Za přetížení odpovídá řidič, provozovatel vozidla a odesilatel nákladu).
Přetížení nápravy můžete většinou ovlivnit rozložením hmotnosti, ale ani s celkovou přetíženou soupravou rozhodně vědomě jet nedoporučuji! (Část nákladu musí jet zkrátka s někým jiným).
Vědomě pro Vás znamená to, že v dokladech k nákladu nesmí být udána větší hmotnost nákladu, než je povolená! (Pokud bude, tak je to pro většinu orgánů Vaše hloupost).
Pro tyto případy (a mnohé další související s nákladem - např. poškozené obaly) je lepší mít někde písemně potvrzeno, že náklad nakládal odesilatel a ne třeba Vy sami (i kdyby tomu tak bylo - Vy jste řidič a ne skladník).
Já se to naučil dělat tak, že jsem ručně dopisoval na CMR (mezinárodní doklad k nákladu) do kolonky 18 – Výhrady a poznámky dopravce (Réserves et observations des transporteurs) Napsal čitelně "5A – LOADED BY SENDER (Naloženo odesilatelem)". Dopsat je to potřeba ještě před potvrzení odesilatelem-originál mu zůstává.

Multijazyčný seznam všech možných výhrad dopravce do CMR.

I když nevím, jestli se zodpovědnosti za přetížené auto při kontrole (nedejbože nehodě) úplně zbavíte, ale každopádně budete mít v ruce na svou obranu alespoň nějaký argument – náklad jste prokazatelně nenakládali, dle hmotnosti v dokladech je vše v pořádku a jiná možnost kontroly pro Vás bohužel neexistuje.
Ale ve většině případů není třeba mít přehnanou obavu z něčeho, co jinak, než jsem již zmínil, stejně ovlivnit nemůžete a na firmách z naprosté většiny pracují a nakládají profesionálové, kteří nakládají desítky kamionů denně a vědí jak na to;)


ROZMĚRY | HMOTNOST | PŘEDJÍŽDĚNÍ | RYCHLOST | ODPOČINEK

Předjíždění

Při předjíždění si musíte být jisti, že je vedle auta, které chcete předjet, dost prostoru. Někteří kolegové jezdí těsně u levé přerušované čáry, což je jejich věc, pokud tím nezasahují některou částí do vedlejšího pruhu. Pokud chcete předjet takovéto vozidlo, tak zpravidla stačí ve vedlejším pruhu zablikat dálkovými světly, aby bylo jasné že potřebujete, aby si vás řidič všiml. Pokud má kde, tak zpravidla uhne. Do pravého pruhu před předjížděné vozidlo se nezařazujte dříve, než si budete jisti, že jste zadní částí návěsu minimálně 3 metry před ním(raději víc). Poznáte to, když se v pravém zrcátku podíváte kde se nachází zadní poziční světlo, což je to nejkrajnější světlo na konci soupravy, lehce přečnívající do strany. U některých návěsů ho při jízdě nejde vidět, protože je zakryto například nafouknutou plachtou. V tom případě musíte se soupravou lehce zavlnit doleva-doprava a přitom se dívat do zpětného zrcátka, kde se krátce ukáže.
Mezi profesionálními řidiči se pozná snadno, že jste před předjížděným vozidlem, protože Vám řidič, kterého jste předjížděli, krátce zasvítí dálkovými světly. Pokud Vám takhle kolega pomůže, bývá slušností odpovědět poděkováním – to lze nejjednodušeji krátkým zapnutím výstražných blinkrů, mezi profi-řidiči častěji několikerým bliknutím blinkry doleva-doprava-doleva-doprava nebo podobně. Ale vždy si musíte být jisti, že jste před ním. Někdy na Vás dálkovými světly také vesele poblikávají i auta, kterým vaším předjížděním bráníte v jejich předjíždění. To lze maximálně omezit tak, že nebudete předjíždět auto, které jede jen nepatrně pomaleji, než Vy, když se Vás v nejbližší době chystá předjet někdo mnohem rychlejší.

Poznámka od Irys:
Ve dne, když nesvítí slunce, vrhá každé auto stín na obě strany, který celkem přesně kopíruje půdorys auta. Podle něj poznám, že můj stín se už oddělil od předjížděného stínu a vím, že se můžu zařadit. U slunce to funguje, jen když svítí z levého boku, ale i z jiných úhlů ho k tomu využívám. V noci se plně spoléhám na bliknutí předjížděného, když neblikne, zařazuji se radši s velkou rezervou, protože podle zadní pozičky vleku to popravdě řečeno stoprocentně nepoznám.



ROZMĚRY | HMOTNOST | PŘEDJÍŽDĚNÍ | RYCHLOST | ODPOČINEK

Rychlost

Maximální rychlost vozidel nad 3,5t je omezena nejenom vyhláškou na 80km/h, ale navíc bývá fyzicky omezována elektronickým omezovačem. Takže pokud vozidlo odpovídá předpisům nelze s ním jet na rovině rychleji, než 89km/h. Co je rychlost v maximální toleranci a tak pokud Vás na dálnici na úseku bez značkou omezené rychlosti pod 90km/h zastaví policie a Vy jste nejeli rychleji, tak za tuto rychlost Vás nemůže pokutovat a tak pokud po vás přesto požaduje pokutu, nemá na to právo a radím, neplaťte. V odvolacím řízení Vám v tomto případě musejí dát zapravdu:P Rychlostí +/- 89km/h se pohybují všechny nákladní vozidla a ty jedoucí bez jiného důvodu pomaleji jsou zbytečnou překážkou v provozu.

Doporučuji, ale jako cestovní rychlost zlatý střed 85 km/h (pokud neplatí jiné omezení)– je to ještě bezpečně v toleranci a zároveň to ani nikoho (na výjimky) nenutí předjíždět.

Naprostá většina novějších vozů má pro udržování rychlosti zabudován tzv. tempovat(cruise control), takže zvolenou rychlost udržují automaticky. Pokud vozidlo nemá automatickou převodovku, musíte před kopcem včas odhadnout situaci a případně podřadit. Při jízdě z kopce je potom potřeba hlídat rychlost-pokud vozidlo zároveň nemá funkci pro kompletně automatický dozor nad rychlostí, kde lze zvolit nejen minimální rychlost jako u standardního tempomatu, ale i maximální rychlost a při překročení zvolené rychlosti (např. 90km/h) při jízdě z kopce automaticky přibrzdí. Jízda s tímto systémem je proto jednodušší. Pokud vozidlo tuto výbavu nemá, musíte dbát, aby jste se z kopce moc nerozjeli.
Při přibrzďování s nákladem doporučuji co nejvíce brzdit za pomocí retardéru/motorové brzdy a v maximální míře šetřit studené brzdy pro kritičtější situace.
Solidní policisté při kontrole bez problémů tolerují krátkodobé zvýšení rychlosti do 100km/h. Většinou stačí říct, že jste plně naložení, nebo podobně(nad 18tun nákladu). Není však dobré překračovat rychlost 90km/h zbytečně často, nebo úmyslně. Každý stát má své zvláštnosti co se týče tolerance policie a v neznámé zemi je vždy lepší striktně dodržovat předpisy.


ROZMĚRY | HMOTNOST | PŘEDJÍŽDĚNÍ | RYCHLOST | ODPOČINEK

Odpočinek

Řidiči v kamionové dopravě mají taky omezenou maximální dobu jízdy, odpočinku a celodenního výkonu. Tento předpis upravuje tzv. AETR se kterým je dobré se dokonale seznámit. Někteří dispečeři nutí jezdit řidiče nehledě tento předpis. Ovšem odpovědnost za překročení stanovených dob nese vždy řidič. Zvláště mimo území ČR se vystavujete vysokým pokutám a při opakovaných problémech s dodržování AETRu pak můžete dostat úplný zákaz řízení v dané zemi.

Závěr

Pokud však toto vše uhlídáte, tak nemůžete mít větší problémy. U pohovorů s budoucím zaměstnavatelem vystupujte sebejistě, ale také slušně, nedělejte ze sebe mistry, zvlášť když máte řidičák starý pár dní… Z tohoto důvodu je také lepší si udělat řidičák několik let před samotným hledáním práce v tomto oboru. Bez automatické převodovky budete mít pravděpodobně větší, či menší problémy s řazením až na šestnácti-stupňové převodovce, ale s klidem, rozvahou a trpělivostí lze zvládnout jakoukoliv situaci. Přeji Vám mnoho štěstí a mnoho bez problémů ujetých kilometrů.

Právní dodatek

Pro úplnost považuji za nutné připojit část zákona definující povinnosti zaměstnavatele řidičů, na který se poslední dobou zjevně zapomělo, nicméně je v platnosti. Sám jsem se o jeho existenci dozvěděl náhodou více než půl roku po ukončení své poslední(dvouleté:)) profesionání řidičské praxe.
Zákon, mimo jiné, nařizuje, že profesionální řidiči kamiónu jezdící mezinárodně, musí mít alespoň 2 roky praxe s něčím těžším než "obyčejný osobák"... I když na to vůbec nehledí většina dopravních firem (neví o tom?) a nekontroluje to ani policie ani žádný úřad, tak Vy o tom teď víte.

§ 9 odst. 2 písm. d) zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě
Podnikatel v silniční dopravě je povinen zajistit, aby práce řidiče v mezinárodní nákladní dopravě, pokud se provozuje nákladním vozidlem o celkové hmotnosti vyšší než 7,5 tuny, vykonávala pouze osoba starší 21 let, bezúhonná, která před prvním nastoupením výkonu činnosti řidiče pracovala nejméně 2 roky jako řidič nákladního vozidla o celkové hmotnosti vyšší než 3,5 tuny nebo jako řidič autobusu.

Mé začátky na kamionu

Když jsem začínal já, měl jsem pouze tříletou praxi s různými osobními vozy (do 3,5t - sk.B) a měl s nimi najeto asi 100000km a asi pětiletou praxi s motocykly s obsahem většinou od 125 do 500ccm, ale jediný delší, vícedenní výlet na motocyklu byl můj výlet do Holandska na motocyklu JAWA 250 z roku 1955 (tzv. kývačka).

Chcete-li vědět proč jsem začínal - Má kamioňácká autobiografie:)

JIP


Související odkazy:

Digitální tachograf a základy jeho obsluhy - Digitálem krok za krokem

Pro ty, co chtějí znát další podrobnosti - Do začátků (NEJEN) pro dámy

Najdete tam témata jako:
MOTIVACE | UPLATNĚNÍ | BEZPEČNOST | DOKLADY | OKOLÍ | RODINA
[VÍTEJTE ZDE]

[INFO do začátků]

[PRAXE ze života]

[DALŠÍ články]

[Truck VIDEA]

[TRUCK odkazy]

[Truck FÓRUM]


Ikona

Ikona webu

Credits

Mapa webu

JIP © 2011