Teoretické základy couvání s truckem

Couvání na kamionu

Couvání není přehnaně složité, ale je potřeba se naučit. Je to podle mého jedna z věcí, které člověk bez praxe u stolu na kloub nepřijde. Sice se pokusím tady něco sepsat, ale nejlepší škola je nebát učit se a začít jezdit pro firmu se skříní nebo s chladírenskou soupravou, kde musíte co nejčastěji couvat na rampu.
Vyhýbáním se tomu se to nenaučíte nikdy. Sám už jsem potkal pár lidí, kteří podle svých slov řídili soupravu léta a couvat neuměli.

OK. A jak na to?

Moc ze začátku nespěchat, nepanikařit a raději mnohokrát vylézt a jít se dozadu přesvědčit kam-že-to couváte...
Při couvání je potřeba být ještě opatrnější než normálně a stále během jakéhokoliv pohybu Vaší soupravy myslet na vše kolem Vás. Nepřemýšlet jen o tom co je vzadu, ale například při srovnávání na předměty kolem kabiny a například při více zalomené návěsové soupravě i na dění a prostor za tahačem.

U složitějšího manévrování se občas stane, že Vám to nejde kam chcete a když to nepoznáte včas, tak je užitečné (většinou i nejjednodušší) zkusit to popotáhnout trochu dopředu, soupravu si tak v klidu srovnat a v couvání pak pokračovat.
Při manévrování, zvlášť v menším prostoru víc myslet i na tahač, protože v dnešní době plastových aut bez nárazníků můžete poškodit auto na práci i o položenou paletu nebo plastový dopravní kužel během vteřiny.

JIPův zaparkovaný MAN v Irsku

Couvání "přes ruku"

...to jest na stranu kam řidič nevidí z otevřeného okénka, je trochu těžší, ale dá se podle mého lépe naučit tak, že člověk kouká při jakémkoliv couvání jen do zrcátek a nikdy otevřeným oknem dozadu. Musíte však naprosto vždy vědět kam jedete.


Základní typy souprav:

Každá typ soupravy má svoje pro a proti. Ve všech případech je nejlepší uvědomit si systém zapojení a kam se má souprava při přímém couvání nebo v zatáčce tendence vychylovat a jakým zásahem do řízení ji srovnáte do směru, kterým chcete jet Vy.

Tandem:

Couvání jako s velkým vozíkem za osobním autem. Jeden kloub a souprava se Vám láme přesně uprostřed a vy můžete očekávat kam se zlomí.

Návěs:

Návěs je jednoduchý jen Vám to couvá na druhou stranu:) Tahačem s malým rozvorem taháte (při couvání tlačíte) mnohem větší návěs, který s zapojen na (nebo lehce před) zadní nápravou tahače.

Souprava (vlek s řiditelnou nápravou):

Na naučení nejtěžší typ soupravy. Láme se Vám to přes 2 klouby. Pokud chcete jet přímo dozadu, musíte tlačit zadní částí auta na oj směrem, kterých chcete.

Klid&nic nepoškodit!

Při učení couvání to chce klid, přemýšlet, mít trpělivost a pevné nervy. Šéf Vás možná osobně nepochválí, když budete šikovní a rychlí, ale můžete vzít jed na to, že když zbrklým couváním "sjedete roh" celé kabiny o auto u vedlejší rampy, tak Vam nejméně asi pěkně vynadá...

Jakékoliv technické zpřesnění, doplnění, opravy, či lepší verze článku: "Jak se naučit couvat s kamionem" určitě uvítám.
Praxe je přímo nezbytná, ale snad i takovýto popis někoho potěší.

Hodně štěstí na "velkém" kamionu!

JIP


[VÍTEJTE ZDE]

[INFO do začátků]

[PRAXE ze života]

[DALŠÍ články]

[Truck VIDEA]

[TRUCK odkazy]

[Truck FÓRUM]


Ikona

Ikona webu

Credits

Mapa webu

JIP © 2011