Teoretické základy couvání s truckem
Couvání na kamionu
Couvání není přehnaně složité, ale je potřeba se naučit. Je to podle mého jedna z věcí, které člověk bez praxe u stolu na kloub nepřijde. Sice se pokusím tady něco sepsat, ale nejlepší škola je nebát učit se a začít jezdit pro firmu se skříní nebo s chladírenskou soupravou, kde musíte co nejčastěji couvat na rampu.
Vyhýbáním se tomu se to nenaučíte nikdy. Sám už jsem potkal pár lidí, kteří podle svých slov řídili soupravu léta a couvat neuměli.
OK. A jak na to?
Moc ze začátku nespěchat, nepanikařit a raději mnohokrát vylézt a jít se dozadu přesvědčit kam-že-to couváte...
Při couvání je potřeba být ještě opatrnější než normálně a stále během jakéhokoliv pohybu Vaší soupravy myslet na vše kolem Vás. Nepřemýšlet jen o tom co je vzadu, ale například při srovnávání na předměty kolem kabiny a například při více zalomené návěsové soupravě i na dění a prostor za tahačem.
U složitějšího manévrování se občas stane, že Vám to nejde kam chcete a když to nepoznáte včas, tak je užitečné (většinou i nejjednodušší) zkusit to popotáhnout trochu dopředu, soupravu si tak v klidu srovnat a v couvání pak pokračovat.
Při manévrování, zvlášť v menším prostoru víc myslet i na tahač, protože v dnešní době plastových aut bez nárazníků můžete poškodit auto na práci i o položenou paletu nebo plastový dopravní kužel během vteřiny.
Couvání "přes ruku"
...to jest na stranu kam řidič nevidí z otevřeného okénka, je trochu těžší, ale dá se podle mého lépe naučit tak, že člověk kouká při jakémkoliv couvání jen do zrcátek a nikdy otevřeným oknem dozadu. Musíte však naprosto vždy vědět kam jedete.
Základní typy souprav:
Každá typ soupravy má svoje pro a proti. Ve všech případech je nejlepší uvědomit si systém zapojení a kam se má souprava při přímém couvání nebo v zatáčce tendence vychylovat a jakým zásahem do řízení ji srovnáte do směru, kterým chcete jet Vy.
Tandem:
Couvání jako s velkým vozíkem za osobním autem. Jeden kloub a souprava se Vám láme přesně uprostřed a vy můžete očekávat kam se zlomí.
Návěs:
Návěs je jednoduchý jen Vám to couvá na druhou stranu:) Tahačem s malým rozvorem taháte (při couvání tlačíte) mnohem větší návěs, který s zapojen na (nebo lehce před) zadní nápravou tahače.
Souprava (vlek s řiditelnou nápravou):
Na naučení nejtěžší typ soupravy. Láme se Vám to přes 2 klouby. Pokud chcete jet přímo dozadu, musíte tlačit zadní částí auta na oj směrem, kterých chcete.
Klid&nic nepoškodit!
Při učení couvání to chce klid, přemýšlet, mít trpělivost a pevné nervy. Šéf Vás možná osobně nepochválí, když budete šikovní a rychlí, ale můžete vzít jed na to, že když zbrklým couváním "sjedete roh" celé kabiny o auto u vedlejší rampy, tak Vam nejméně asi pěkně vynadá...
Jakékoliv technické zpřesnění, doplnění, opravy, či lepší verze článku:
"Jak se naučit couvat s kamionem" určitě uvítám.
Praxe je přímo nezbytná, ale snad i takovýto popis někoho potěší.
Hodně štěstí na "velkém" kamionu!
JIP