Základy práce s analogovým tachografem (s kolečky)

Analogem krok za krokem

Před jízdou nafasuješ na firmě dostatečný počet (minimálně jeden na den) tachografových kotoučů pro příslušné vozidlo a příslušný tachograf. Nejrozšířenější jsou do 125 km/h, ale existují od 100 do 180 km/h. Než kolečko založíš do tachografu, musíš vyplnit lícovou stranu uprostřed (obrázky 1 a 2):

Obrázek 1. - Popis kam-co napsat Obrázek 2. - Popis kam-co napsat

Příjmení a jméno (vypisovat celé, žádné zkratky)
Místo, odkud vyjíždíš (symbol šipky směrem doprava)
Datum, kdy vyjíždíš
SPZ auta (2 řádky)
Stav km (prostřední řádek, symbol šipky směrem doprava)


Místo a čas konce směny doplníš až po skončení směny, stejně jako konečný stav km (horní řádek – symbol šipky doleva. Na dolní řádek napíšeš rozdíl = ujeté km.

Kolečka se musí měnit nejpozději do 24 hodin od založení, jinak by se do starého záznamu zapisoval nový a to je průšvih. Proto je dobré založit nové kolečko na začátku denního odpočinku nebo týdenního odpočinku (tj. tzv. „devítka“, co má být správně jedenáctka a tzv. „víkendová pauza“. Denní odpočinek by neměl být přerušen výměnou kolečka a taky bys to mohl snadno zaspat, během jízdy nebo jiné činnosti si to ohlídáš. Všechny časy potřebné k dodržení AETRu (doba jízdy, pauzy, ostatní činnost) si zapisuj, tachograf smíš pro vlastní kontrolu otevřít maximálně 1x za těch 24 h. Při každé kontrole, která si vyžádá kolečko z tachografu, požaduj na rubovou stranu potvrzení s razítkem od příslušného orgánu. Každé otevření se na kolečko zaznamená.


Vyplněné tachografové kolečko se záznamem Poměrně lajdácky vyplněné kolečko se záznamem, typ do 125 km/h (jméno a SPZ jsou přemazány).











Ovládání tachografu – typy přístrojů

Vyklápěcí

Vyklápěcí typ tachografu Je umístěn v palubce jako vyklápěcí tachometr a je na klíček. Doporučuji klíček nevyndávat, je malinký a snadno se ztratí. Když ho otevřeš, najdeš tam ještě odklápěcí přepážku. Pod ni dospod se dává kolečko druhého řidiče, pokud je přítomen, nahoru na přepážku kolečko toho, co je u volantu. Obě kolečka se dávají lícovou stranou (tou, na niž se dělá záznam) vzhůru. Když jsi v autě sám, dáš kolečko jen nad přepážku a dospod bys měl vložit buď tzv. „slepý kotouč“, nebo znehodnocené kolečko (pomalované propiskou, nikoliv zmačkané), aby se neničily záznamové jehly chodem na prázdno.

Střed kolečka není kulatý, má tvar hrušky, který musí zapadnout na stejně tvarovaný střed tachografu, aby se jednak neprotáčelo a jednak se zapisoval záznam ve správný čas. Při zakládání ho kolem toho středu trochu přitlač, až zaskočí za zarážky. Tachograf zavři a knoflíkem pod tachometrem nastav příslušnou činnost. Kladívka jsou jízda nebo jiná práce, postýlka je pauza a čtvereček je pohotovost. Vpravo je knoflík pro řidiče, co je u volantu (1), vlevo pro spolujezdce, pokud tam je a má taky založené kolečko (2). Obvykle se nastavuje u obou na trvalo postýlka, tachograf jízdu prvního řidiče a pohotovost druhého řidiče zaznamená sám od sebe, jakmile se auto rozjede a po zastavení zapisuje zase pauzu.


Šuplíkový

Šuplíkový typ tachografu

Šuplíkové tachografy mají tvar a rozměr normálního autorádia. Typ na obrázku se otvírá tlačítkem č. 1, tlačítka na pravé straně č. 3 a 4 slouží k nastavování času a data. Tlačítko 5 slouží k vyvolání chybových hlášení tachografu.
Po stisknutí tlačítka pro otevření po chvilce povyskočí šuplík ven, je zapotřebí ho dootevřít a vysunout na doraz.
Také tady je odklápěcí přepážka, pod níž je místo pro kolečko druhého řidiče nebo pro slepý kotouč. Přiklopíš ji zpět a na ni vložíš kolečko tak, aby bylo pod průhledným plastem na levé straně vzadu a také ho přitlačíš kolem středu. Potom zatlač šuplík zpět dovnitř.
Nastav činnost na pauzu (postýlku). V momentě, kdy se rozjedeš, tachograf se přepne do režimu jízda a když zastavíš, tak asi po 2-3 vteřinách se zase sám přepne na pauzu.
K nastavení činosti prvního řidiče použijeme tlačítko č. 2 a pro nastavení činnosti druhého řidiče tlačítko č.6.

Displej tachografu Displej tachografu:
1- Datum
2- Hodiny
3- Nastavená činnost prvního řidiče
4- Nastav. činnost druhého řidiče
5- Celkový stav tachometru


Šuplíkový tachograf Stoneridge Jiný typ šuplíkového tachografu je téměř stejný, jen na displeji zobrazuje rychlost, celkový stav km a hodiny. Činnosti řidičů signalizuje trojce diod pod kulatým tlačítkem. (Vlevo první řidič, v pravo řidič druhý). Pro vysunutí je stejně označené tlačítko.


Další typy

Neobvyklý typ tachografu Neobvyklý typ tachografu Nepříliš obvyklý je tachograf na následujících obrázcích. Kolečka se zakládají vložením do otvorů 1 (řidič u volantu), popřípadě 2 (druhý řidič), tachograf si je sám natáhne a založí. Otáčením knoflíků 1 nebo 2 se nastavují činnosti, zmáčknutím stejných knoflíků zase kolečka vyjedou ven (jako CD).


Mnoho šťastných kilometrů bez pokut přejí Irys a Libas


Související odkazy:

>>>Prostor k dotazům a diskusi na toto téma<<<<

Legislativní úprava odpočinku profi řidičů - AETR.


[VÍTEJTE ZDE]

[INFO do začátků]

[PRAXE ze života]

[DALŠÍ články]

[Truck VIDEA]

[TRUCK odkazy]

[Truck FÓRUM]


Ikona

Ikona webu

Credits

Mapa webu

JIP © 2011